Klussendienst, Mobiel team en Repaircafé

Terug naar home Vorige pagina

In onze gemeente zijn verschillen initiatieven om onze inwoners te ondersteuning bij klussen in huis (voor inwoners met een smalle beurs en geen netwerk), kapotte apparaten (geef apparaten een 2e kans!) en ICT en mobieltjes problemen.

De Klussendienst

De klussendienst helpt inwoners van de gemeente Aalten bij kleine klusjes in en om het huis, zoals bijvoorbeeld een kraan die lekt, een tuinhekje dat piept of een struik in de tuin die gesnoeid moet worden.

Doelgroep

De Klussendienst is bedoeld voor mensen met een smalle beurs en een beperkt netwerk, die een  steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Hoe gaat het in zijn werk?

Tijdens kantooruren van 9.00 tot 12.00 uur kan er telefonisch contact worden opgenomen voor hulp bij een klus via het algemene nummer van Figulus Welzijn: 0543-473993 of 0315-655282. Of u kunt een e-mail sturen naar info@figulus-welzijn.nl met vermelding van “Klussendienst”.

Er wordt dan een klusformulier ingevuld door de medewerker van Figulus Welzijn, die het formulier naar de coördinator van de Klussendienst stuurt.
De coördinator beoordeelt de klus. Binnen een week hoort de aanvrager of de klus wordt aangenomen en hoe deze wordt uitgevoerd als de klus is aangenomen. Mocht de klus niet worden aangenomen, dan meldt de coördinator dit aan de aanvrager met de reden van afwijzing.

Wat zijn de kosten?

Voor elke uit te voeren klus wordt € 2,00 per uur in rekening gebracht. Daarnaast worden de benzinekosten van de vrijwilliger (€ 0,19 per kilometer) en eventueel gebruikte materialen doorberekend. Na elke klus moet contant betaald worden aan de vrijwilliger.

Vrijwilligers

De klussen worden uitgevoerd door vrijwilligers. De Klussendienst kan altijd nieuwe vrijwilligers met gouden handjes en groene vingers gebruiken die willen helpen bij het uitvoeren van de klussen. Neem voor meer informatie contact op met Figulus Welzijn: 0543-473993 of 0315-655282.

Mobiel Team

Vanuit Figulus Welzijn bestaat het project Mobielteam uit twee enthousiaste vrijwilligers die klaarstaan om mensen verder te helpen met vragen over apps en appjes, telefoons, tablets en smartwatches. De meeste kennis ligt bij Android en Apple. Men kan de vrijwilligers vragen hoe bijvoorbeeld een mail verstuurd moet worden, of een berichtje via de telefoon. Oftewel je kunt voor alle vragen bij deze 2 vrijwilligers terecht. Iedere tweede maandag van de maand staat het Mobielteam paraat bij De Pol. De inloopmiddag is gratis en de bezoeker wordt voorzien van gezelligheid en een kop koffie. Op afspraak is er persoonlijke, digitale hulp mogelijk bij de Ahof. Neem wel eigen telefoon en/of tablet mee. De Pol, Polstraat 7 te Aalten. Info: Michiel Stronks 06 13312830.

Voor meer informatie klik op deze link!

Repaircafé

Daarnaast zijn er in zowel Aalten als Dinxperlo regelmatig Repaircafés.
In Aalten is dat iedere donderdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur in de Pol.
Voor Dinxperlo zie hieronder de flyer.